Åtta tips på saker du bör tänka på innan du etablerar din verksamhet på webben
27 aug 2022
27 aug 2022
Står du inför att etablera din verksamhet på online? Innan det är dags att skapa din hemsida eller e-handel finns det några punkter som kan vara bra att reflektera över innan du startar processen. Här nedan har vi samlat åtta punkter som kan vara bra att använda som checklista inför projektet.
Innan du börjar processen med att producera din nya hemsida är det bra om du har en tydlig bild av vad målet med din hemsida är? Idag tänker man lätt att det bara är något man måste ha, vilket till viss del stämmer. Men med det sagt får du ut mer av din hemsida om du sätter upp tydliga mål med den. Är det att skapa nya leads, att fungera som en plats för referenser, sprida information eller att generera köp? Tydliga mål hjälper dig också att lägga krutet på det som är viktigast just för dig, din målgrupp och din verksamhet.
När du ska bygga din hemsida så gör du det med en besökare i åtanke. Se till att anpassa din kommunikation, utformning och design så att du attraherar och väcker intresse hos din målgrupp. Även vid en liten budget gynnar det att själv sätta sig ned och göra en enklare målgruppsanalys och ta reda på så mycket information om vad som driver din målgrupp. Information gör att du blir mer pricksäker i din marknadsföring.
Att ranka högt i sökmotorerna är väldigt viktigt för de flesta hemsidor. Att göra en sökordsanalys innan du börjar skriva texterna till hemsidan är ett måste för att säkerställa att innehållet på din sida är anpassat efter de sökord och fraser som din målgrupp använder sig av för att söka din tjänster. Läs mer om sökordsanalys och att skriva innehåll för webben i vårt blogginlägg ”Skapa innehåll för din besökare och SEO.”
Även fast du vill skriva texter som sökmotorerna gillar enligt punkten ovan, är det otroligt viktigt att skriva texter för din besökare. Förklara ditt budskap på ett enkelt och tydligt sätt. Var noga med tydliga och förklarande rubriker som gör att besökaren förstår vad textstycket handlar om. Skriv innehåll som är intressant, relevant, engagerande och informativt.
Kom ihåg att design ska alltid stödja funktion och ändamål. Börja med att skapa en struktur med navigation och rubriker så du får en översikt över innehållet som skall finnas på sidan, hur du tänker dig att besökare ska ta sig genom sidan till en konvertering. Gör det enkelt för besökaren att hitta det den söker och placera det viktigaste först på sidan. Implementera ”Call to action” för att leda besökaren rätt.
Alla har vi en smak, vad vi tycker är snyggt och inte snyggt, vad vi gillar mer eller mindre. Det gäller att komma ihåg att smak är subjektivt. Samtidigt som du ska vara stolt och nöjd över din hemsidas utformning är det viktigt att den representerar ditt varumärke samtidigt som den talar till din målgrupp. Och kom ihåg från punkten ovan att designen även skall vara där för att stödja funktion.
Det är känsla som driver handling. Logik och rationalitet använder vi för att styrka vårt val. Se till att skapa en känsla både vad gäller text och design som din målgrupp kan relatera till. Tala direkt till din besökare med ett du-tilltal och använd en enkel och tydlig kommunikation.
Om din hemsida ska verka som en säljande sida, generar leads eller som webbutik bör du ha en marknadsstrategi och en budget för att marknadsföra din hemsida. Allt från annonsering i sociala mediakanaler, SEM eller andra typer av marknadsinsatser. Skapa en plan baserat på din målgrupp och budget och var noga med att utvärdera så du kan optimera din marknadsföring.