Skapa innehåll för din besökare och SEO

05 jul 2022

SEO och Content Creation – Fånga besökarens uppmärksamhet

En hemsida är en mötesplats för ditt företag och dina kunder. Att fånga din målgrupps uppmärksamhet i dagens snabba digitala värld kan vara utmanande. På nätet är vi otåliga och ger varje hemsida bara några sekunder innan vi har tröttnat och rör oss vidare. Vi skummar igenom texten istället för att läsa den, vi skannar av rubriker och vill hitta svaren snabbt. Detta ställer högra krav på dig som ska skapa innehåll. Besökaren måste kvickt förstå din hemsidan, vad du erbjuder och enkelt hitta exakt det de letar efter.

Var tydlig, ge bra informration och stå ut ur mängden

Med begränsad tid är det viktigt att skapa innehåll som står ut från mängden. Du gör detta genom att skriva bra content som är optimerat för din hemsida och som rankas högt i sökmotorer. Det i sin tur kan behålla dina läsares uppmärksamhet tillräckligt länge för att de ska förstå ditt erbjudande.

Webbutveckling.se - Skriva texter till din hemsida - Content creation
6 korta tips
1. Lär känna din målgrupp

Innan du börjar arbeta med dina texter är det viktigt att känna din målgrupp. Vilka behov har din målgrupp och vilken information söker den efter. Vi behöver förstå vår besökare för att tala på rätt sätt. Om besökaren klickar på din hemsida i ett resultat i sökmotorerna och inte hittar det den söker ger vi konkurrenterna en gratis chans.

2. Gör en grundlig sökordsanalys

Vårt mål är inte bara att få stora mängder trafik till hemsidan, vi vill ha rätt trafik, som är intresserad av våra tjänster och sannolika att konvertera. När du gör en sökordsanalys vill du titta på tre saker:

  1. Sökvolym
  2. Konkurrens
  3. Relevans

Sökvolym: Du vill veta att din målgrupp faktiskt söker efter det sökord du optimerar din text för. Det finns ingen anledning att optimera för ett sökord ingen använder och som inte leder någon trafik.

Konkurrens: Ju fler som försöker att ranka på ett specifikt sökord, ju svårare är det att komma högt upp i resultaten. Med det sagt kan det fortfarande vara värt att satsa på om det har en stor volym och hög relevans.

Relevans: Viktigt är att ditt sökord är relevant för dina tjänster. Vi vill att besökaren känner att hen har hittat rätt och engagerar sig i vårt innehåll. Även om order ”bil” har stor sökvolym kanske det inte är ett optimalt sökord om du endast handlar med vintagebilar från 1967. Många besökare kommer eventuellt vara intresserad av att leasa en ny bil, köpa en ny bil eller köpa en begagnad nyare bil och kommer då vända i dörren.

3. Keep it simple!

Tala direkt till din besökare på ett tydligt och enkelt sätt. Håll dig till en så enkel struktur som möjligt och trassla inte in dig i komplicerade meningsformuleringar. En bra struktur att utgå från är följande:

  1. Etablera problemet
  2. Presentera lösningen
  3. Leverera bevis

En exempel på strukturen ovan skulle kunna se ut så här: Har du problem med att bli hittat på sökmotorerna? (Etablera problem) Om du följer steg för steglösningen ovan så kommer du optimera din ranking. (Presentation av lösning) Av 64 företag som använt sig av guiden ovan har de gemensamt ökat sin försäljning via webben med över 54%. (Leverans av bevis).

4. Se till att få med dina sökord

Med din sökordsanalys har du nu hittat ett antal sökord som du vill optimera din sida för. Välj ut ett par sökord för varje sida, försök inte klämma in alla sökord på en. Om du har fler sökord än sidor som du vill ranka för så skriv gärna inlägg, artiklar eller nyheter som är tänkta att ranka för ett eller två specifika sökord för att öka ditt innehåll och din SEO.

Viktiga saker att tänka på när du skriver din text och vill optimera den för SEO är:

  1. Ha med sökordet i titeln
  2. Ha med sökordet i första textstrofen i brödtexten
  3. Använd sökordet 3-4 ggr i texten och då gärna i underrubriker också
  4. Ha med sökordet i länktexter
  5. Se till att sökordet finns med i din alt. text till bilder
  6. Ha med sökordet i din metatitel
  7. Ha med sökordet i den metabeskrivning
  8. Ha med sökordet i url:en (webbadressen)
5. Ha en enkel och tydlig struktur på texten

På webben tenderar vi att mer skumma igenom text än att läsa. Vi vill snabbt se om innehållet har den information vi söker. Använd dig därför av tydliga rubriker som förklarar innehållet. Se även till att arbeta med ingresser där användaren snabbt kan få sig en uppfattning om innehållet. Se även till att dela upp större textmängder i olika stycken med tydliga underrubriker.

6. Utan bra och värdefullt innehåll kommer du inte att rankas

Vi skriver för besökaren! Samtidigt som vi vill ranka högt på sökmotorerna får vi inte glömma att vi skriver för vår besökare. Att skapa innehåll som väcker intresse, som får besökaren att stanna på sidan, dela och rekommendera innehållet och slutligen konvertera till ett köp, en kontakt eller hur du vill att besökaren ska interagera med ditt företag/din organisation.

Börja skriva!

Det kan vara lite tungt att skriva text för din hemsida. Det kan vara tidskrävande, svårt att veta vart man ska börja, hur man ska strukturera innehållet och göra det intressant. Det bästa råd vi kan ge är att börja skriva! Skapa dig en övergripande struktur med rubriker och sidor som ska finnas med på hemsidan, gör en grovskiss över vilket innehåll som ska finnas vart och börja sen skriva en sida i taget.

Lycka till med att skriva content till din hemsida och tveka inte att kontakta osswebbutveckling.se om du behöver råd eller hjälp.